Artister – inte bara kända för sin musik

Bara för att man är musiker måste man inte enbart vara känd för sin musik. Det behöver inte ens vara så att man sjunger bra utan ens kändisskap kan vuxit fram ur något helt annat. Exemplen med modeller som även gör sig en artistkarriär är många. En del med lysande framgångar då de faktiskt kan sjunga men allt för många låter skönhetsframgångarna vara ett sätt att även tjäna pengar på musiken. Det är de sistnämnda som aldrig kommer att bli förknippade med musik utan alltid vara ”modellen som sjunger”.

Men att bli igenkänd för något annat än bara sin sång är inte bara negativt. Många artister väljer en attiralj, en gest eller ett klädesplagg för att markera vem man är. Det blir som en imagesymbol som samtidigt blir en slags reklamsymbol för personen. Finns ju till och med artister som bytt namn till en symbol istället för ett vanligt namn.

En av de riktigt stora artisterna från Sverige som starkt sammankopplas med ett klädesplagg är Maja Ivarsson. Idag går det väll att skriva att hon även är en riktigt stor artist I Sverige och inte bara FRÅN Sverige. Allt förändrades med att hon var med i musikprogrammet ”Så mycket bättre”. Från att varit en stor stjärna från Sverige (i USA) blev hon folkkär i hela hemlandet. Detta genom lysande tolkningar av låtar av bland annat Magnus Uggla, Sylvia Vrethammar och Darin.

Vilken attiralj eller vilket klädesplagg är då typiskt en av Sveriges rockdrottningar? Under programserien var det inte speciellt tydligt men de som följt henne under hennes turné utomlands vet precis vad det är. Under hennes tid i The Sounds var nämligen skinnjackan en del av hennes image.

I en intervju, i tidningen Plaza, togs till och med plagget upp i flera frågor. Inte så konstigt med tanke på att hon mycket ofta är klädd i skinnjacka oavsett om det handlar om fritid eller på scen. Bakgrunden till hennes förkärlek till denna typ av jacka var att hela hennes band såg upp till bandet Suede när The Sounds var i början av sin karriär. Sångaren hade en åtsittande skinnjacka och det ville Maja (sångare) också ha. Sedan var hon fast.

Skinnjackan har blivit en del av hennes image, en del av henne. Men även en del i att marknadsföra sig själv. Precis som Magnus Ugglas glasögon eller Robert Wells hår. Många artister har sin grej – de som tittar efter märker det.