Debussys saraband – nytt projekt

Jag tänkte att jag fortsätter väl med det som jag inledde för ett par veckor sedan – en “learning log” över mitt pianospelande. Passande nog har jag haft min andra lektion för terminen. Det blir att det går minst två veckor mellan varje lektion. Mer frekventa lektioner har jag tyvärr inte råd med – om jag vill fortsätta efter det att terminen tar slut i alla fall.

Lektion 2 – 12/2-2013

Stycken:

“La fille aux cheveux de lin” – Debussy

(“Sonat i C-dur (No. 7)” – Mozart)

“Invention i A-moll (No. 13)” – Bach

“Saraband” – Debussy

“Invention i F-dur (No. 8)” – Bach

Lite för många stycken igång samtidigt inför den här lektionen, men jag fattade ett viktigt beslut. Min Mozart-sonat, som jag slitit med alldeles för länge, kommer jag att lägga åt sidan trots att jag inte gör den perfekt än. Anledningen är att den är så pass förgiftad med dåliga övningsmetoder från min sida, så att många tidigare snedsteg tycks mig närmast hopplösa att fixa till. Jag har gjort det väldigt svårt för mig med det stycket, och att jag är helt utled på det gör inte saken lättare. Jag väljer istället att ta med mig allt det jag har lärt mig genom att ha spelat det, och tar ett annat stycke till en högre nivå. Med all säkerhet kommer detta att bli en impromptu av Schubert, men jag har inte bestämt mig än. Planen är att börja kolla på det till nästa lektion, som ska äga rum om ett par veckor.

Vidare kändes den här lektionen ovanligt bra. “La fille” börjar låta riktigt bra, men jag måste tänka på att vara lite noggrannare med räkningen här och där (ibland blir vissa noter för långa eller korta). A-moll-inventionen ska jag slipa på lite extra, och sedan avsluta på egen hand. Nästa lektion kommer fokus att ligga på mina nya stycken – Debussys “Saraband” och en annan invention av Bach. De viktigaste aspekterna att ta vara på den här gången (baserat på de stycken av samma kompositörer jag är redo att lägga åt sidan) är fingersättning (Debussy i synnerhet) och klangfärg/notlängd (Bach i synnerhet).